Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.
De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Dit motorrijtuig meet 2m10 x 1m30, weegt 250kg en rijdt op benzine. Krijgt op 12-7-1900 Rijksnummer 237, verder geen K-kenteken.
Vanaf begin 1906 reed Jansen met nummerbewijs N-84, zie Kenteken N-84 | De auto van m’n opa (deautovanmnopa.nl) Hier ook foto's van zijn automobielen, wellicht ook die Z92 heeft gevoerd. Discussie:
HW 8-11-2023; Zou de auto op ‘De auto van mijn opa’ met het kenteken N-84, die aangeduid wordt als een De Dion-Bouton, dezelfde auto kunnen zijn als die met Z92. Beide kentekens werden afgegeven aan Bernard Janssen uit Den Bosch.
De eerste vraag is, is de auto met N-84 wel een De Dion-Bouton uit 1902 (of vroeger)?
De tweede vraag is dan of een dergelijke De Dion-Bouton een 3 ½ pk motor had, 250 kg woog en de afmetingen 2.10 x 1.30 cm had?
Ook al zouden deze gegevens overeenkomen, is het nog maar de vraag of het inderdaad om dezelfde auto zou kunnen gaan. Janssen was handelaar en zal in dat geval meerdere van dergelijke auto’s hebben gehad. Maar de vraag lijkt mij interessant.
AjB 8-11-2023; Het feit dat zowel bij de aanvraag van het Rijksnummer 237 als bij het Z-nummer een motor van 3,5 pk wordt vermeld, zou erop kunnen wijzen, dat hij op dat moment nog dezelfde auto gebruikte. Alleen het type D en het type E, beide van 1899, hadden een 3,5 pk motor. Het 1900 type G had een 4,5 pk motor en het type L van 1901 had al een 6 pk motor.
N-84 lijkt evenwel een later type: bij een foto van de tweede eigenaar (Jan Daams kocht de auto van de eerste eigenaar, dat moet dus Jansen zijn geweest) wordt vermeld dat de auto een 4,5 pk motor heeft, een 1900 type G dus.
De afmetingen liggen overigens niet erg vast: dat hing maar net af hoe de ingenieur bij de test van het voertuig de metingen verrichtte (wel of niet inclusief spatborden, verlichting etc.). Dus de afmetingen van identieke voertuigen kunnen daardoor in de Rijksnummerlijst nog wel eens van elkaar verschillen.
HW 8-11-2023; Heldere uiteenzetting. Het zou dus kunnen dat N-84 dezelfde is als Z92, maar zekerheid hebben we, zoals te verwachten, niet.
De wagen bestaat nog steeds: chassis- en motornr. 6011 en kenteken ZZ-05-99. Bij Bonhams te Parijs geveild in 2013 met een geschatte opbrengst van 95.000 tot 125.000 pond.