K-62
« zoeken in de kenteken databank
Datum afgifte | 9-2-1906 |
Eigenaar | Sande, Abraham (Bram) v.d. |
Adres / woonplaats | IJzendijke |
Beroep | rijwiel-/motorhandelaar |
Type en merk | motorfiets (06) |
Opmerkingen | (1864-1930). Geboren te Cadzand. Deze motorfiets had waarschijnlijk eerder al het Zeeuwse kenteken Z579, afgegeven op 11-8-1905 (terwijl Abraham op dat moment motorhandelaar in Steenbergen was). Eerder had hij ook kenteken Z201, afgegeven op 27-9-1902 voor een ander motorrijwiel, toen wonende in IJzendijke.
Op 3-10-1919 werd een Duplicaat Nbw aangevraagd door Abraham als chef machinist en Izaak als adsistent machinist. En dat terwijl een maand daarvoor er een definitieve streep werd gehaald door de mogelijkheid om op één kenteken meerdere voertuigen te hebben rijden. Misschien was hij het origineel gewoon kwijt.
Nbw vervallen 7-1947 ! (wel vreemd als Abraham al in 1930 overlijdt; zou Jannis de tenaamstelling in 1930 niet hebben aangepast?).
|
Datum afgifte | 1930 |
Eigenaar | Sande, Jannis Abraham (Jan) v.d. |
Adres / woonplaats | Landpoortstraat 4 IJzendijke |
Beroep | smid (1923) / garagehouder (1939) |
Type en merk | Ford Model A tudor sedan '28/'29 (ca.38) |
Opmerkingen | (1903-1963). Zoon van Abraham.
Bron type: BE 2-4-2021; de naar voren buigende strip onder de A-stijl zag je alleen bij de vroege A-Fords uit 1928/29. HW 3-4-2021; Inderdaad, een 1928/1929 Ford Model A tudor sedan. Je kunt een Ford Model A ook altijd herkennen aan de benzinevuldop op de paravent.
Hoewel Jannis bij het overlijden van diens vader in 1930 het kenteken K-62 overnam duurde het tot ruim na de oorlog voordat het formeel op zijn naam kwam. In het juli-nummer 1947 van Maandlijsten van Afgegeven Nummerbewijzen vermeldt de ANWB-KNAC pas "vervallen: K-62 Sande, A. v.d., IJzendijke".
Jannis de Ridder 3-4-2021; Jannis (Oom Jan) heb ik goed gekend en ook zijn zoon (Bram) zette het bedrijf voort. Als Peugeot dealer had deze Bram van de Sande een goede naam in de regio (IJzendijke).
BE 3-4-2021; Jacco, ik zit nog steeds in mijn maag met dat vervallen nummerbewijs in juli 1947. Zou dÃe A. v.d. Sande de kleinzoon Bram kunnen zijn ? Voor hem lijkt 1947 nogal vroeg om ermee op te houden …
JdR 3-4-2021: Nee, er zijn duidelijk 3 generaties: Abraham, de grootvader, Jannis de zoon, en Abraham de kleinzoon, geb. 1925. In 1947 had Jannis nog de touwtjes in handen, denk ik. Bij nader inzien zou het kunnen kloppen wat je veronderstelt.
Misschien dat er na de oorlog pas in '47 weer voor het eerst iets met auto's werd ondernomen.
Gebruik maken van een nummer wat nog op de plank lag ligt dan voor de hand. Opa Abraham was ooit begonnen als smid. In de oorlog deden ze van alles, ook werd er geklust voor boeren om landbouwwerktuigen gaande te houden. Veel van die boeren kochten in de jaren '50 een Peugeot bij Bram jr.
BE 3-4-2021; Dan zou er voor kleinzoon Bram geen reden zijn om het kenteken K-62 te laten vervallen. Ik heb nog even gecontroleerd, in juli 1947 verviel de tenaamstelling op A. v.d. Sande te IJzendijke, en startte de tenaamstelling op J.A. v.d. Sande te IJzendijke, Landpoortstraat 4. Het lijkt er toch op dat Jannis het kenteken verlaat op zijn naam zette. Zo’n laag nummer gaf wel standing, en was zeer gewild.
JdR 4-4-2021; in vergelijking met andere foto's moet deze foto van eind jaren 30 zijn.
|
Extra informatie door bezoekers
Jacco de Ridder
Ik heb een foto van een auto uit de jaren '30 met dit kenteken . Ook de eigenaar, Jannis van de Sande staat er op, alsmede mijn moeder. Jannis van de Sande is een Oud-oom van mij.
2021-04-02 14:08:00
+ Extra informatie doorgeven