K-184



« zoeken in de kenteken databank

Datum afgifte 30-8-1906
Eigenaar Louisse, Pieter
Adres / woonplaats Biezelingschestraat   Kapelle
Beroep rijwielhersteller
Type en merk 2 motorfietsen (06)
Opmerkingen
(1881-1949). "2 exemplaren" (tot september 1919 mocht je meerdere voertuigen op één kenteken voeren, mits je voor elk extra voertuig wel een duplicaat nummerbewijs aanvroeg).



Datum afgifte ca. 1911
Eigenaar Louisse, Pieter
Adres / woonplaats Biezelingschestraat   Kapelle
Beroep garagist
Type en merk Vivinus 2-cil auto '00 (11)
Opmerkingen
In juni 1911 informeerde Pieter Louisse bij de importeur van Vivinus in Hilversum, de firma T. de Wit, naar onderdelen voor deze Vivinus. Het antwoord staat in bijgaande brief.



Datum afgifte 10-1912
Eigenaar

Louisse, Pieter

Adres / woonplaats

Biezelingschestraat

   

Kapelle

Beroep

garagist

Type en merk

Eysink 10/12 pk 4-cil auto '12 (12-12)

Opmerkingen

De betreffende Eysink is een 10/12 pk 4 cil wagen, gebouwd in Amersfoort in 1912. Garagist Piet Louisse uit Kapelle kocht hem in dat jaar nieuw van de fabriek, compleet met voorglas (voorruit), opvouwbaar dak en verlichting. En verkocht hem op 12-12-1912 voor fl 3500,- meteen door aan de arts dokter Willem Hendrik Klos uit Hulst (ook 's-Heerenhoek en Goes heb ik als woonplaats zien langskomen) als K-326.

De Eysink moest nog wel even uit Amersfoort worden gehaald, waar de fabriek stond. Louisse stuurde twee man, die met de trein heen en met de Eysink terug hier totaal vier nachten aan kwijt waren. Gezien het winterse weer moeten die mannen behoorlijke kou geleden hebben.

Zie verder K-326. 




Datum afgifte 27-5-1916
Eigenaar

Louisse, Pieter

Adres / woonplaats

Biezelingschestraat

   

Kapelle

Beroep

garagist

Type en merk

meerdere motorfietsen (16)

Opmerkingen

4 Dupl Nbw'en 27-5-1916 voor meerdere motorfietsen; foto: 2 Dupl ingetrokken 12-9-1919, eentje werd K-1705 (motorfiets ).




Datum afgifte 1917
Eigenaar

Louisse, Pieter

Adres / woonplaats

Biezelingschestraat

   

Kapelle (vanaf 1926 Westwal 44 Goes, na de oorlog Westwal 25)

Beroep

garagist

Type en merk

Eysink 10/12 pk 4-cil touring '12 (17-85)

Opmerkingen

De betreffende Eysink is een 10/12 pk 4 cil wagen, gebouwd in Amersfoort in 1912. Garagist Piet Louisse uit Kapelle kocht hem in dat jaar nieuw van de fabriek. En verkocht hem voor fl 3500,- meteen door aan de arts dokter Willem Hendrik Klos uit 's-Heerenhoek (en later in Nisse). In 1917 reed mevrouw Klos de wagen hardhandig tegen een boom, en werd hij geretourneerd naar Louisse, die hem geruime tijd in opslag nam. Wel in gangbare staat, want hij werd af en toe uitgelaten bij speciale gelegenheden, o.a. in 1945 bij het bezoek van Pr. Juliana aan Zeeland. Op 26 juni 1954 deed hij als "de auto van dr. Klos" mee aan een Concours d' Elegance in Vlissingen, waarvan bijgaand drie foto's. Op Trugkieke van Omroep Zeeland kun je daar bewegende beelden van bewonderen. Toen voerde hij nog het kenteken K-184 van Louisse.

In april 1958 werd dat ZZ-05-00, en dat kenteken voert hij nog steeds. Bijgaand nog een foto tijdens tanken in Goes, 1963, als ZZ-05-00. De eigenaar was en is Stichting Louisse, die de wagen in langdurige bruikleen gaf aan de gemeente Goes, die de Eysink vanaf halverwege de jaren 80 in het Historisch Museum De Bevelanden aan de Singelstraat in Goes stalde. Daar stond hij lang in de etalage tot 2007, toen de Stichting hem in het Louwman Museum onderbracht. Een korte tijd is hij (vanaf 2001) in bruikleen gegeven aan het Museum Flehite in Amersfoort, waar men hem maar al te graag wilde behouden. Op 6 juli 1963 wordt de wagen ingezet bij de opening van het nieuwe Mobil station in Goes (zie foto); Burgemeester Mr. F.G.A. Huber rijdt, als "officiële passagier" gezeten naast J. Louisse in een oldtimer Eysink uit 1912 (kenteken ZZ-05-00, afg. apr.1958), door het rood-wit-blauwe lint, en opent daarmee het nieuwe "Mobil"-benzinestation van Garage Goes N.V. aan de Westwal. De pompbediende links is Kees Helder. Het pompstation is overgeschakeld van Shell naar Mobil.

Zie ook K-326 voor de periode 1912-1917. 


K-184, Eysink van firma Louisse uit Goes, ca. 1939. 
Bron: www.facebook.com/wijzijndestadmiddelburg, via Edwin Mijnsbergen.
K-184, Eysink van firma Louisse uit Goes, ca. 1939. 
Bron: www.facebook.com/wijzijndestadmiddelburg, via Edwin Mijnsbergen.
K-184, Eysink 10/12PK van Louisse, ooit van Dr. W.H. Klos te s-Heerenhoek, tijdens een Concours d Elegance te Vlissingen op 26 juni 1954.
bron: Still uit Trugkieke van 3 mei 2013 Tourtochten door Zeeland van Omroep Zeeland.
K-184, Eysink 10/12PK van Louisse, ooit van Dr. W.H. Klos te s-Heerenhoek, tijdens een Concours d  Elegance te Vlissingen op 26 juni 1954.
bron: Still uit Trugkieke van 3 mei 2013 Tourtochten door Zeeland van Omroep Zeeland.
K-184, Eysink van P. Louisse, tijdens het concours d Elegance op de Boulevard te Vlissingen, 26 juni 1954.
Bron: collectie Hanny Louisse
ZZ-05-00 (ex K-184), Eysink van Louisse, tijdens een landbouwtentoonstelling. Op het bordje: In 1912 verkocht Louisse-Goes deze Eysink.
Bron: Historisch Museum de Bevelanden, Goes
ZZ-05-00 (ex K-184), Eysink van Louisse, op 6 juli 1963 bij de opening van het Mobil-benzinestation. 
Bron: Zeeuwse Bibliotheek/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 105772, fotograaf J. Midavaine
ZZ-05-00 (ex K-184), Eysink van Louisse, op 6 juli 1963 bij de opening van het Mobil-benzinestation. 
Bron: Zeeuwse Bibliotheek/Beeldbank Zeeland, rec.nr. 105769, fotograaf J. Midavaine.


Datum afgifte 1919
Eigenaar Louisse, Pieter
Adres / woonplaats Biezelingschestraat    Kapelle
Beroep rijwiel-,motor- en autohandelaar
Type en merk Eysink 6/8pk of 8/10pk auto (19)
Opmerkingen
Volgens het Zeeuws Archief zou de eerste foto ca. 1925 zijn gemaakt, maar dat moet eerder zijn geweest. BE 17-7-2022 bij de foto met de ongenummerde Eysink: die zal ongetwijfeld K-184 hebben gevoerd. Pas in sep 1919 kreeg Louisse er K-1705 bij omdat je vanaf dat moment geen twee voertuigen meer op één kenteken mocht hebben. T.o.v. de eerste foto: Het valt me op dat dezelfde chauffeur met dezelfde pet het stuur op dezelfde manier vasthoudt. Volgens mij is dit hetzelfde type Eysink, en wellicht dezelfde wagen. Wat dacht jij ? HW 18-7-2022: Het kan niet missen, dat het hier om dezelfde auto gaat! Zelfs de iets scheef geplaatste koplampen komen overeen. Bron type: HW 18-7-2022; Dit model werd omstreeks 1912 gevoerd. Eysink stond met overeenkomstige modellen in december 1913 op de RAI in Amsterdam. Twee 6/8 pk voor twee personen en twee 8/10 pk voor twee of vier personen (aldus Vincent van der Vinne in zijn boek over Eysink).

K-184, Eysink automobiel van P. Louisse bij diens motor- en autohandel aan de Biezelingschestraat te Kapelle, ca 1925. 
Prentbriefkaart aanwezig in ZA, locatie 6.3/4593/533.
K-184, Eysink automobiel van P. Louisse bij diens motor- en autohandel aan de Biezelingschestraat te Kapelle, ca 1925. 
Prentbriefkaart aanwezig in ZA, locatie 6.3/4593/533.
K-184, Eysink van P. Louisse uit Kapelle, aan de straatweg naar Biezelinge, 1919
Bron: prentbriefkaart, verstuurd in 1919, collectie Wannes Martens, uitg. A. v. Loo & Co, Yerseke


Datum afgifte 1923
Eigenaar

Louisse, Pieter

Adres / woonplaats

Biezelingschestraat

   

Kapelle

Beroep

rijwiel-, motor- en autohandel

Type en merk

Buick Model 23 touring 1923 (23)

Opmerkingen

Bron type: HW 18-8-2022; Er staan dus twee Buicks naast elkaar! Indien de bijeenkomst met zekerheid in 1923 was, vallen de koplampen op beide auto’s op. Het zijn namelijk kogelvormige koplampen en geen drum-shaped koplampen, die erop horen tot 1928! Als het 1923 is, dan zijn het twee Buicks Model 23 sedans met koetswerk af fabriek.


K-184, Buick touring taxi van P. Louisse uit Kapelle, tijdens een oefening op 31-1-1923, Grote Markt te Goes, vrijwillige landstorm, afd. Zeeland.
Bron: collectie Nationaal Militair Museum, foto nr. 00148590, via Jeroen Punt, conservator collecties.
K-184, Buick touring taxi van P. Louisse uit Kapelle, tijdens een oefening op 31-1-1923, Grote Markt te Goes, vrijwillige landstorm, afd. Zeeland.
Bron: collectie Nationaal Militair Museum, foto nr. 00148590, via Jeroen Punt, conservator collecties.
K-184, Buick touring taxi van P. Louisse uit Kapelle, tijdens een oefening op 31-1-1923, Grote Markt te Goes, vrijwillige landstorm, afd. Zeeland.
Bron: collectie Nationaal Militair Museum, foto nr. 00148590, via Jeroen Punt, conservator collecties.


Datum afgifte 1925
Eigenaar

Louisse, Pieter

Adres / woonplaats

Biezelingschestraat

   

Kapelle

Beroep

rijwiel/motor/autohandelaar

Type en merk

Eysink 550cc motorfiets (25)

Opmerkingen

Louisse was in Kapelle dealer van Buick, Chevrolet, Ford en HD. Later in Kapelle ook Oakland, Pontiac, Oldsmobile en Opel. Ging steeds beter, vandaar de verhuizing naar Goes in 1926.




Datum afgifte 1929
Eigenaar

Louisse, Pieter

Adres / woonplaats

Westwal 44

   

Goes

Beroep

garagist

Type en merk

Chevrolet Series AC International sedan '29 (29)

Opmerkingen

Bron type: BE 16-3-2017.

Toelichting op foto door G.J. Lepoeter 16-3-2017; Deze foto werd op 22 maart 1929 gemaakt voor het (nog bestaande) woonhuis Maalstede 21, destijds als boerenbedrijf bewoond door A. Bakker. De schuur is enkele jaren daarna afgebroken. De foto werd genomen ter gelegenheid van het huwelijk van J. van de Vliet en C. Bakker. De bruidegom was vertegenwoordiger bij het garagebedrijf Louisse te Goes. Deze stelde de auto's, een vijftal vrijwel identieke Chevrolets, beschikbaar voor de bruiloftsgasten.


K-184, Chevrolet 1929 van garage P. Louisse uit Goes, op 22 mrt 1929 aan de Maelstede te Kapelle, tijdens een bruiloft aldaar met 4 andere Chevrolets via Louisse.
Bron: Kapelle en Biezelinge toen en nu, door G.J. Lepoeter, uitg. Van Geyt 1990.
K-184, Chevrolet 1929 van garage P. Louisse uit Goes, op 22 mrt 1929 aan de Maelstede te Kapelle, tijdens een bruiloft aldaar met 4 andere Chevrolets via Louisse.
Bron: Kapelle en Biezelinge toen en nu, door G.J. Lepoeter, uitg. Van Geyt 1990.
K-184, Chevrolet 1929 van garage P. Louisse uit Goes, op 22 mrt 1929 aan de Maelstede te Kapelle, tijdens een bruiloft aldaar met 4 andere Chevrolets via Louisse.
Bron: Kapelle en Biezelinge toen en nu, door G.J. Lepoeter, uitg. Van Geyt 1990.


Datum afgifte ca. 1930
Eigenaar

Louisse, Pieter

Adres / woonplaats

Westwal 44

   

Goes

Beroep

garagehouder

Type en merk

BSA (?) motorfiets '30 (30)

Opmerkingen

Bron type: RvB 30-1-2016; De foto is niet echt duidelijk, dus het wordt een beetje een gok: BSA "sloper" van rond 1930.




Datum afgifte ca. 1933
Eigenaar

Louisse, Pieter

Adres / woonplaats

Westwal 44

   

Goes

Beroep

garagehouder

Type en merk

Chevrolet Standard Mercury Six coach '33 (33)

Opmerkingen

BE: bijgaand K-184, een van de vele van Piet Louisse, zo maar eens een gokje, zou dit een Chevrolet Mercury fordor sedan 1933 kunnen zijn ?

Bron type: Fred v. Leeuwen / HW / BE 22-5-2016; je had het (bijna) goed! Volgens Fred van Leeuwen een Chevrolet Standard Mercury Six 1933. Of hij twee- of vierdeurs was durven we niet te zeggen. Ik ben echter nog met Fred in discussie over deze uitslag, omdat de auto op de foto louvres heeft in de motorkap en die zie ik noch in de boeken noch op internet bij deze Chevrolet. Allemaal kleppen in plaats van louvres. Dat hadden ze al in 1932! Dus hoe zit dat dan? Fred: Je zat er toch echt dicht bij want het is wel degelijk een Chevrolet 1933, maar dan wel nadrukkelijk een Standard Six.




Datum afgifte ca. 1951
Eigenaar

Garage Louisse

Adres / woonplaats

Westwal 25

   

Goes

Beroep

garage

Type en merk

Chevrolet Styleline 4-door sedan '51 (51)

Opmerkingen



Datum afgifte ca. 1951
Eigenaar

Garage Louisse

Adres / woonplaats

Westwal 25

   

Goes

Beroep

garage

Type en merk

Opel Kapitän '51/'52 (51)

Opmerkingen

Bron type: Fred v. Leeuwen/HW 8-2-2016: Op het eerste gezicht zou je zeggen een Chevrolet, maar dat is hij niet! Fred heeft al gereageerd, het is een Opel Kapitän uit 1951-1952. Logisch bij Louisse, nietwaar?




Datum afgifte 1953
Eigenaar

Garage Louisse

Adres / woonplaats

Westwal 25

   

Goes

Beroep

garage

Type en merk

Opel Olympia '53 (53)

Opmerkingen

Bron type: RS 1-3-2023; het vrachtauto-chassis naast de Opel, was een DAF, waar Louisse ook dealer van was. Ik herinner me dat dit chassis afgeleverd werd, helemaal zonder opbouw, waarbij de chauffeur op een kratje zat.


K-184, Opel Olympia van Garage Louisse uit Goes, aldaar ca. 1950
bron: collectie Hanny Louisse.
K-184, Opel Olympia van Garage Louisse uit Goes, aldaar ca. 1950
bron: collectie Hanny Louisse.
K-184, Opel Olympia van Garage Louisse uit Goes, aldaar ca. 1950
bron: collectie Hanny Louisse, gerestaureerd door Kees Griep
K-184, Opel Olympia van Garage Louisse uit Goes, aldaar ca. 1950
bron: collectie Hanny Louisse.
K-184, Opel Olympia van Garage Louisse uit Goes, aldaar ca. 1950
bron: collectie Hanny Louisse, gerestaureerd door Kees Griep
Kaart uitgegeven bij de ingebruikname van het nieuwe smeerstation van garage Louisse aan de Westwal te Goes.
Bron: collectie André de Jonge, fotograaf: Foto Verschoore, Goes


Datum afgifte 1955
Eigenaar

Garage Louisse

Adres / woonplaats

Westwal 25

   

Goes

Beroep

garage

Type en merk

Chevrolet Bel Air 1956 (55)

Opmerkingen

Hanny Louisse 17-1-2016: de foto van het fruitcorso bij de veiling, daar zit ik als ganzenhoedstertje op de motorkap. Ik herinner me nog dat de zijramen, als ze beiden geopend werden, een geheel open gat veroorzaakte! Spectaculair in die tijd.


K-184, Chevrolet Bel Air '56 van garage Louisse uit Goes, tijdens het tweede fruitcorso in 1955, met Hanny Louisse op de motorkap.
bron: collectie Hanny Louisse.
K-184, Chevrolet Bel Air '56 van garage Louisse uit Goes, tijdens het tweede fruitcorso in 1955, met Hanny Louisse op de motorkap.
bron: collectie Hanny Louisse.
K-184, Chevrolet Belair 1956 van garage Louisse te Goes, met Hanny Louisse op de motorkap tijdens het fruitcorso van 1956 aldaar.
Bron: Trugkieke, 11-9-2020, Omroep Zeeland, collectie Hanny Louisse.
K-184, Chevrolet Belair 1956 van garage Louisse te Goes, met Hanny Louisse op de motorkap tijdens het fruitcorso van 1956 aldaar.
Bron: Trugkieke, 11-9-2020, Omroep Zeeland, collectie Hanny Louisse.
K-184, Chevrolet Belair 1956 van garage Louisse te Goes, met Hanny Louisse op de motorkap tijdens het fruitcorso van 1956 aldaar.
Bron: Trugkieke, 11-9-2020, Omroep Zeeland, collectie Hanny Louisse.


Datum afgifte 1956
Eigenaar

Garage Louisse

Adres / woonplaats

Westwal 25

   

Goes

Beroep

garage

Type en merk

Chevrolet sedan '29 (56)

Opmerkingen

Dit was de laatste wagen die bijgaande kentekenplaten voerde in 1956.

Eén plaat in de collectie van Jan Louisse, de ander in de collectie BE.


kentekenplaat K-184 van Jan Louisse sr, in de collectie Jan Louisse jr.
kentekenplaat K-184 van Jan Louisse sr, in de collectie Jan Louisse jr.
kentekenplaat K-184 van Jan Louisse sr, in de collectie Jan Louisse jr, sinds 5-10-2017 in de collectie van BE

Extra informatie door bezoekers

Edwin

https://www.facebook.com/wijzijndestadmiddelburg/photos/a.636478729793469.1073741830.624778124296863/932731576834848/?type=3&comment_id=932733946834611¬if_t=photo_comment

2015-12-22 21:38:00



Fred van Leeuwen

De auto met de portieren en de kofferbak open wordt afgedaan als niet-GM terwijl het dat wel degelijk is: een Opel Kapitän 1951/52.

2016-02-08 23:05:00





+ Extra informatie doorgeven