K-1
« zoeken in de kenteken databank
Datum afgifte | 2-1-1906 |
Eigenaar | Kolff v. Oosterwijk, Frederic Daniël |
Adres / woonplaats | Dorpsstraat 20, "De Villa" Kruiningen |
Beroep | huisarts |
Type en merk | 1 1/2 pk motorfiets (06) |
Opmerkingen |
Datum afgifte | 1910 |
Eigenaar | Kolff van Oosterwijk, Frederic Daniel |
Adres / woonplaats | Dorpsstraat 20, De Villa Kruiningen |
Beroep | huisarts |
Type en merk | Spyker roadster/open tweezitter/runabout 1910 (10-15) |
Opmerkingen | Volgens Conam werd deze Spyker rond 1910 per trein over de Kreekrakdam naar Kruiningen afgeleverd. Een meegekomen chauffeur - mecanicien bleef enkele dagen logeren om de plaatselijke smid de kneepjes van het onderhoud te leren, en om een van de dochters (zittend achter het stuur op de foto) te leren rijden. Voor de dokterspraktijk zal er lang niet altijd gebruik van gemaakt zijn, vanwege de slechte wegen naar de afgelegen boerderijen. De foto uit 1914 toont dezelfde wagen als die uit 1915, echter zonder achterbank, met een linnen kap op de voorbank gemonteerd. |
Datum afgifte | ca. 1915 |
Eigenaar | Kolff v. Oosterwijk, Frederic Daniël |
Adres / woonplaats | Dorpsstraat 20, "De Villa" Kruiningen |
Beroep | huisarts |
Type en merk | Spyker '10, later omgebouwd tot phaeton (15-19) |
Opmerkingen | Nbw volgens Conam bull 20/2 p.31 vanaf 1913 in gebruik, in 1919 niet meer actief. Volgens een andere bron binnen Conam werd deze Spyker rond 1910 per trein over de Kreekrakdam naar Kruiningen afgeleverd. Een meegekomen chauffeur - mecanicien bleef enkele dagen logeren om de plaatselijke smid de kneepjes van het onderhoud te leren, en om een van de dochters (zittend achter het stuur op de foto) te leren rijden. Voor de dokterspraktijk zal er lang niet altijd gebruik van gemaakt zijn, vanwege de slechte wegen naar de afgelegen boerderijen. De foto uit 1914 toont dezelfde wagen zonder achterbank, met een linnen kap op de voorbank gemonteerd. HW 26-3-2016; ik denk inderdaad ook, dat de auto op beide foto's dezelfde is, maar met een andere carrosserie. De koplampen zijn dezelfde, de spatborden zijn dezelfde. De voorruit is ook dezelfde. Uitlaat van dezelfde uitvoering en op dezelfde plaats. Treeplankophanging idem. Het aantal wielbouten is overal zes. De voorbank is ongewijzigd en sterker nog op de rand van de voorbank bij de tweebanks-auto zit nog het oog van de voormalige kap van de roadster. Dochter dezelfde. De twee militairen zijn Nederlandse militairen. De linkse militair is een kapitein in gala-uniform en de andere een niet nader identificeerbare rang in veldtenue met kepi. HW 26-4-2017; Welke uitvoering het eerst was, zou ik niet durven zeggen. Mijn gevoel(!) zegt eerst de roadster en dan de phaeton. BE 26-4-2017: "Spyker '10" vond ik wat karig, een nadere specificering dan roadster en phaeton zit er dus niet in ? HW 26-4-2017; Soms kunnen we gewoon niet preciezer zijn. De Spyker is dus een model uit ongeveer 1910. Binnen de Conam zijn al heel wat pogingen gedaan om de diverse carrosserievormen nader te typeren en van elkaar te onderscheiden. Nog onlangs heb ik ook nog een duit in het zakje gedaan op basis van een klein boekje van de KNAC|RAI uit 1931. Het is bijna onbegonnen werk. Ieder land had zo zijn eigen typeringen en binnen een merk kon het ook nog eens verschillen. Bovendien werden soms typeringen gebruikt, die echt bezijden de werkelijkheid, zo je wil historie, zaten. Ook de tijdsperiode speelt hier dwars doorheen nog wel eens een rol. In het boek van Van der Vinne over Spyker wordt deze discussie ook zorgvuldig gemeden. Ook in de grote encyclopedie van Georgano over carrosseriebedrijven wordt deze discussie uit de weg gegaan. Bij sommige merken, zoals bijvoorbeeld de Amerikaanse en de Duitse en soms ook bij de Franse, wordt af fabriek de carrosserievorm specifiek benoemd. Vandaar dat ik vooral bij Amerikaanse automerken daar heel expliciet in kan zijn. De tweezitter Spyker zou je op zijn Amerikaans 'roadster' noemen. Op zijn Europees torpedo of (later) 'cabriolet' of 'sports-tourer'. In dit geval zou ik dan voor 'torpedo' kiezen. Van der Vinne noemt bij een foto van een overeenkomstig model de Spyker gewoon 'open tweezitter' en ergens anders 'runabout'. Misschien is deze laatste benaming nog niet eens zo slecht. Bij de andere Spyker zou ik inderdaad voor de vroege aanduiding 'phaeton' opteren. Rond 1913 wordt dat in een advertentie van Spyker overigens 'torpedo', bij de KNAC|RAI 'torpedo-tourer' of 'tourer'.
|
Datum afgifte | ca. 1928 |
Eigenaar | Kolff v. Oosterwijk, Frederic Daniël |
Adres / woonplaats | Dorpsstraat 20, "De Villa" Kruiningen |
Beroep | huisarts |
Type en merk | Fiat 521T 6-cil conduite exterieur '28/'30 (29) |
Opmerkingen | Bron type: Jan Bakker / HW 31-8-2015; T = taxi-uitvoering. De K-1 is een Fiat 521 (6 cilinder) uit 1928-1930. Vermoedelijk een zogenoemde taxi-uitvoering (521T). Helaas kunnen we net de landaulet-kap met de kapbeugels niet zien. Jan Bakker kwam het eerst met deze suggestie. BE 27-7-2024; ik betwijfel toch of de Fiat K-1 voerde, Kolff v. Oosterwijk reed zelf geen auto, en zijn dochter stopte ermee in 1919 ... |
Extra informatie door bezoekers
+ Extra informatie doorgeven
(1865-1937). Geboren te Stad aan het Haringvliet, overleden te Den Dolder.
Deze motorfiets was eerder zeker Z97, afgegeven 22-3-1902. Foto v. aanvraag 2-12-1905. Dupl Nbw 13-4-1907. Dupl ingetrokken 23-7-1919 (foto brief).