K-6621

« Zoeken in de kenteken databank
Datum afgifte
13-1-1927
Eigenaar
Planteydt, Johan Mari, Dr.
Adres / woonplaats
Stationsweg 6 Goes
Beroep
arts
Type en merk
Citroën B12 10 pk 4-p 4-cil torpedo (30)
Opmerkingen
(1899-1953). Zoon Edmondt Planteydt: Ik vond het bewijs dat op 13 januari 1927 aan mijn vader tegen het toen niet geringe bedrag van fl. 1.50 (nu ongeveer 68 eurocent!) ingevolge de "Motor- en Rijwielwet" (de wetgeving was aan een automobiel of motorrijtuig nog niet aangepast) het nummerbewijs K 6621 was toegewezen. Niet aan de auto of aan een auto, maar het nummer stond op de persoon. Wat voor auto mijn vader op dat moment voor ogen stond bleef onduidelijk. De enige mij bekende (zwart/wit) foto - van zeer beperkte kwaliteit - waar een deel van een deur opstond, duidde op een wat zware kleur: grijs, blauw of rood bijvoorbeeld. De èchte vondst was een vergeeld boekje van 56 pagina's, dienende als Internationaal Rijbewijs, op 20 juni 1927 uitgegeven door het Hoofdconsulaat van de ANWB in Amsterdam en gezien door de Secretaris-Generaal van het Ministerie van Waterstaat. Alle persoonsgegevens mèt pasfoto, en hier wél de koppeling met het voertuig. Ja, hoor, daar stond het: Soort : wagen Fabriek : citroen (zonder trema) Type van het chassis : B 12 Volgnummer in de serie : 169376 Aantal cylinders : vier Vermogen van den motor : 10 P.K. Vorm koetswerk : torpedo Kleur : rood
 
Datum afgifte
ca. 1934
Eigenaar
Planteydt, Johan Mari, Dr.
Adres / woonplaats
Goes
Beroep
arts / internist
Type en merk
Chevrolet sedan '33/'34 (35)
Opmerkingen
BE 31-12-2020; zou kunnen zijn: K-3221 van chirurg Staverman, K-3241 van chirurg Koch of K-6621 van internist Planteydt. Bron type: HW 1-1-2021: Ik begon aan Chevrolet te denken door dat mogelijke logo in het bagagerek. Het leek mij van Chevrolet. Toen maar eens bij 1933 en 1934 Chevrolet gekeken. Doe dat ook maar eens op internet (afbeeldingen). Die achterruit en de tailleband zijn vrij specifiek voor dat jaar . Een afbeelding van de achterkant van een sedan met zo’n rek kon ik niet vinden, maar wel zo’n rek met vijf horizontale spijlen en dat logo op die plaats! Ik durf het wel aan dus. 1933-1934 Chevrolet.
Datum afgifte
29-6-1937
Eigenaar
Planteydt, Johan Mari, Dr.
Adres / woonplaats
Goes
Beroep
arts / internist
Type en merk
Chevrolet Series GA Master DeLuxe 6-cil 4-d sedan '37 (37,39)
Opmerkingen
bron type: HW 17-1-2016. Edmond Planteydt aan Hanny Louisse: In de bijlage een opname uit winter 1939 van de, op 29 juni 1937 door jouw vader aan mijn vader geleverde, Chevrolet chassisnummer 1430-6, motornummer 729366 met 6 cylinder motor, carrosseriefabrikant Fisher in de kleur beige met pluche bekleding en op luchtbanden. Inclusief het meegeleverde reservewiel met luchtband en los reservewiel werd een gewicht van 1387 kg vastgesteld. De auto is in de oorlog door de Wehrmacht gevorderd.
Datum afgifte
ca. 1942
Eigenaar
Planteydt, Johan Mari, Dr.
Adres / woonplaats
Vosmaerstraat 14 Goes
Beroep
arts / internist
Type en merk
Fiat Ballila 1100cc 5-p cabriolet '39 (42,43)
Opmerkingen
D, liep op benzine. Edmond Planteydt 15-1-2016: in 1942/3 was het de Fiat die op K-6621 reed. Een 1100 cc benzinemotor, type Ballila cabrio, met achterop een houtgasgenerator; heeft nooit gebrand, want Louisse leverde mijn vader (Duitse?) benzine. Een controlerende Duitse soldaat op de afgesloten (Sperrgebiet) Kreekrakdam dacht zijn handen eraan te warmen maar kwam van een koude kermis thuis. Gelukkig geen gevolgen, maar ik zat ‘m wel te knijpen. Oorlogzeeland.nl: Het was in de nacht van 28 op 29 oktober 1944 dat het gezin Planteydt lag te luisteren naar het al dagen durende gerommel van artillerie in Zeeuws-Vlaanderen. Rond half vier 's nachts ging de telefoon. Omdat Planteydt arts en hoofd verbandplaats was, had het gezin telefoon in huis. Het gesprek leek te gaan om een medisch consult, maar hij gaf ongewone en wat versluierende antwoorden. Pas later bleek dat het telefoontje afkomstig was van dokter Fransen van de Putte, destijds huisarts in Baarland. Een Londense liaison-officier van de landingstroepen had Van de Putte doorgekregen als een betrouwbaar adres en had aan hem gevraagd om te informeren of er nog Duitse troepen in Goes waren. Van de Putte belde met Planteydt en die kon vertellen dat de Duitsers de stad hadden verlaten. Hij was net teruggekomen van een ronde langs patiënten in de ziekenhuizen en had met eigen ogen gezien dat de bezetters waren verdwenen. Deze informatie werd doorverteld aan de bevrijders en zo werd voorkomen dat Goes werd beschoten door de geallieerden. Twaalf uur na het bewuste telefoontje reden de Canadezen ongehinderd de stad Goes in.
 
+ Extra informatie doorgeven